top of page

I'm back!


Ja, som kanskje mange har fått med seg allerede, så var starten på praksisperioden her ved International School Moshi (ISM) ikke den beste. Men nå er jeg på beina igjen! Arbeidsuka som ligger bak meg har vært kjempefin :) Alt går så meget bedre nu ;)

Første bilde er fra i dag: Dagny og jeg har vært på shoppingtur i Moshi town :) har handlet handlet fargerikt tøy! Litt kjedelig tøy jeg har tatt med fra Norge ... Vi gikk langs hovedgaten i byen, men orket ikke gå så langt i varmen, støyen, støvet og folkemengden. Vi stoppet ved første (og beste?) sted de satt og sydde tøy. Vi plukket ut noen flotte stoffer, og jeg har bestilt en kjole, et skjørt, en bluse og to topper. Det blir spennende å se i morgen :) det var ikke så lett å fortelle ønskelig snitt+ lengde + osv, men sydamen tegnet og jeg prøvde å forklare så godt jeg kunne. Sønnen hennes snakket engelsk, og vi fortalte at vi var lærerstudenter ved ISM. Det skulle vi kanskje ikke ha gjort, for har en litt følelse av at vi har betalt veldig (altfor?) mye ... bare resultatet blir bra, så tror jeg det er verd pengene :) Vi trasket videre til Nakumat - et supermarked hvor mange turister handler - ergo er det ganske dyrt der. Hev innpå med en iskald cola før vi endte opp i souvenirbutikken ved siden av matbutikken. Der hadde de mye fint! Ble en kjole og et par fargerike topper + et par tåsandaler fordi jeg er så hoven i høyre fot at jeg ikke får på meg skoene og sandalene jeg tok med hjemmefra. Veldig fornøyd med dagens "fangst"! Et eksempel fra dagens shopping ser dere på øverste bilde der jeg poserer foran huset "vårt".

Bildet i midten er tatt på torsdag kveld da vi satt og jobbet til nærmere ni. Dette stedet er mitt "andre hjem" her nede. Arbeidsrommet er grønt, mens lærerværelset er malt i en oppkvikkende og frisk oransjefarge. Stolputer er i samme oransjefarge, så det er riktig så trivelig der :)

Nederste bilde er selvsagt Kilimanjaro. Blir ikke lei den utsikten! I dag har jeg solt meg skikkelig for første gang = både føler meg og ser ut som en kokt hummer, men riktig farge er på vei! Må jo prøve å se ut som at jeg har vært på et solfylt sted i over tre uker nå!? Deilig med helg. Rolig start på dagen i dag ute i sola før vi tok drosje ned til sentrum etter lunsj. I går kveld gikk Dagny og jeg ut og spiste på El Roncho. Ikke dumt på en fredagskveld :) Der var det fint og veldig god (indisk) mat. Det er skikkelig luksus og komme til dekket bord hver dag + å slippe husarbeid :)

På onsdag var vi en liten gruppe fra skolen som besøkte et barnehjem/skole her i nærheten. Jeg får være med dit to ganger til. Ikke kommende uke, for på onsdag er det svømmestevne hele dagen. Skjønne barn! Sterkt å høre hvordan albino-barn blir behandlet hvis de ikke blir funnet og tatt vare på. Jeg er glad for at jeg får være med på et så givende tiltak som elevene ved ISM selv har ansvar for.

I morgen er det først gudstjeneste, så tid for mere soling og sikkert bading også. Det ligger et hotell like nedenfor oss. Der har vi tenkt å betale for å ligge ved bassengkanten noen timer. Jeg klarer å glede meg over oppholdet nå. Jeg må innrømme at det holdt hardt når elendigheten sto på som verst! Da er det godt at en har bestemt seg på forhånd: Å gi seg er ikke et alternativ! Nå har jeg ikke et snev av kvalme engang :) På onsdag neste uke er vi halvveis i praksisperioden her. Tiden kommer til å gå fort framover nå. Blir sittende å rette prøver siste helgen her i huset og ved ISM+++. Vi vil prøve å få til en tur neste lørdag - kanskje besøke en chagga eller masai landsby. Godt å komme seg ut litt, for å si det sånn.

Nå begynner programmet for ferien å legge seg til rette! Gleder meg sånn til at Bård og Sondre kommer!!! Det skal bli herlig med ferie. Det er noe annet å være i sol og varme når det er jobbing hverdag som helg. Særlig etter varm lunsj i halv ett/halv to-tida ... da kan det tidvis være krevende å fokusere på undervisningsplanlegging! Takk og lov at jeg ikke har undervisning etter lunsj ;) Men denne uka har til og med det gått greit. Funnet ut at det er lurt å ta den ene daglige kaffekoppen etter lunsj.

Kunne vært med på tur til Pare Mountain, men gitt dårlig form, så tror jeg det var et godt valg å stå over. Har begynt å gå ca en halvtime hver dag, og prøver litt mer mat til hvert måltid. Det går stadig framover!


Featured Review
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Tag Cloud
No tags yet.
bottom of page