top of page

ANDRE HELGEN I MOSHI, TANZANIA!


Bildet ovenfor er nok en fotografering av Kilimanjaro fra morgentrimmen klokka sju i dag. Veien ligger trygt innenfor det bevoktete skoleområdet. Lørdag er ikke ensbetydende med arbeidsfri. Etter lunsj - hjemmelagede hamburgere + hjemmelaget pommes frites m/vannmelon til dessert - slo vi oss ned på computerommet ved siden av lærerværelset fram til middag klokka seks! Etter litt fram og tilbake har jeg landet på tema de 2-3 første ukene i engelsk: Social relationships med fokus på language og culture identity. Kommende uke blir jo første uke vi skal begynne å ta over undervisning. Spennende! Etter middagen, bestilte vi drosje for å handle drikke + litt småtteri. Så nå sitter vi her i mørket med hver vår hodelykt! Og naboene har sangmøte som de pleier :) . Kan jo håpe og tro at det ikke vil bli så mange mørkelagte helger framover? Godt at jeg hadde ladet opp pc'n til kvelden! Håper det er nok batteri på mobilen, for den er vekkerklokke og eneste klokke som er stilt inn på afrikansk tid! I morgen tar jeg følge med internatmødre og elever til gudstjeneste halv ti. Det ligger en baptistkirke rett i nærheten hvor alt foregår på engelsk, og det er jo en fordel. Eneste ord jeg kan på swahili så langt er velkommen og takk: karibu og asante! Burde lære mer: av og til sier vaktene et eller annet og jeg vet ikke hva jeg skal svare tilbake, men smil er jo et språk som alle forstår ;)))) Varmen, mangel på mulighet til skikkelig trim pluss to kjempegode varme måltider til dagen gjør at det er ingen fare for å miste kiloer med det første! Kan jo si at det er varmen som gjør at tøyet sitter litt stramt rundt midjen?! I morgen ettermiddag er det visst en mulighet for et sosialt treff i firetiden hvor det er snakk om å løpe eller gå i en time, for så å spise noe sammen til slutt. Gå en time klokka fire på dagen? Tja, men det sosiale frister! Jeg er glad jeg reiser sammen med to andre, og ikke sitter her i mørket alene! I det hele tatt, så frister det ikke å være alene her. Vi kan få muligheten til å bli med på fjelltur, så drar de andre har ikke jeg annet valg enn å bli med jeg også. Ikke det at jeg ikke har lyst på en fjelltur, det er jobbing og fysikken jeg tenker på. Det er godt å ha helgen for å komme litt ajour ... Ukedagene går nemlig så forferdelig fort selv om jeg står opp halv seks og ikke er tibake før nærmere sju om kvelden: jeg har stort sett timer som begynner litt før ni, og det betyr at den lille tiden fra vi kommer til timen begynner går med til en "siste finpuss". Så er det pause kvart over ti. og da er jeg så sulten at jeg holder på å krepere. Da er det ofte litt frukt + drikke. Ny time, så er det lunsj. Da er det blitt kjempevarmt - ja, hett vil jeg si. Selv om viftene svirrer og går inne på computerrommet, er det til tider vanskelig å konsentrere seg. Prøver jo å avkjøle meg i bassenget av og til, da. Tiden fra arbeidstiden er offisielt over (klokka tre) og fram til middag bare flyr av sted. Og etter middag er jeg som regel ganske sliten i hodet. Da blir det litt lettere stoff som blogggskriving og facebook :) nå som vi snart er skikkelig i gang med undervisningsplanlegging og gjennomføring blir det nok å sitte utover kvelden også, kjenner jg meg rett. Nei, strømmen har ikke tenkt å komme tilbake med det første! Klokka er nå ni, så kanskje jeg bare skal finne mp3 spillern, og legge meg rett og slett. Fortsatt god lørdagskveld og helg til dere! Ikke så forferdelig mye nytt og spennende fra "fronten" for tiden, men er jo her først og fremst for å jobbe:)


Featured Review
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Tag Cloud
No tags yet.
bottom of page