top of page

FØRSTE MANDAG I MOSHI, TANZANIA

Sov bedre igjen i natt, heldigvis. Sto opp 06 for å komme inn i arbeidsrytmen. Våknet etter en dusj! En søt liten gekko tittet fram et øyeblikk :) . Overskyet til morgenen i dag, så svalt og deilig. Har enda til gode å se toppen av Kilimanjaro! Kommer nok. Brukte tiden fram til avtalen på skolen til å spise frokost og lese gjennom bachelor-oppgaven jeg har funnet om folkemordet i Rwanda. Halv tolv møtte vi inspektør på skolen for omvisning og gjennomgang av timeplan. Dere kan tro det er fint skoleområde her! Etterhvert kan vi få spise både (varm) lunsj og middag på campus. Herlig! Frokost også om vi vil, men tror det blir mest praktisk å ha spist før jeg går ut av døra om morgenen. Skal være på jobb 07.15. Siste time er ferdig klokka tre. Vi har en kort pause fra 10.15 - 10.35 + lunsj 12.35-13.20. Ingen friminutter utenom disse, og ingen skoleklokke :) . I morgen er det møte for lærerne i Arusha. Da skal vi få hjelp av IT-ansvarlig med passord, etc. på campus her i Moshi. Dessuten betale for matkuponger. Ellers blir det å lese + forberede første time med elevene. Som jeg gleder meg til å treffe dem! Og øvingslærerne. Jeg er så fornøyd med timeplanen. Tror det blir bra. Jeg skal undervise i engelsk og historie. Så fikk jeg ønsket mitt oppfylt: Jeg har hatt så lyst til å få besøke et barnehjem mens jeg her her. Det viser seg at skolen har noe de kaller CAS. Det kan jeg få gjøre en time i uka, og da få være med på barnehjemsbesøk! Det er jeg kjempeglad for!

Ellers i dag spiste vi lunsj i byen på IndoItalian: deilig med indisk mat :) . Gikk til Coffee Shop for å sitte å lese oss opp på fagstoff i bakhagen der en stund. Hyggelig å jobbe utendørs :) . Internett-tilgangen vi kjøpte virket til slutt ikke, så vi ble sittende å prate litt istedenfor. Vi bestilte drosje hjem med stopp innom en minibank. Vi prøvde tre forskjellige. Føles ganske trygt å ta ut penger med bevæpnet vakt i nærheten. Vi lyktes ikke å ta ut flere shillings. Tilbake i drosjen kunne sjåføren fortelle oss at automatene er stengt etter klokken seks .... noe å huske på framover ;) . På hjemveien stoppet vi innom vår favoritt take away 10/2/10 for å bestille kveldsmat. Har nemlig lært at det lønner seg å tenke på matbestilling ca to timer før du regner med å være sulten igjen! De leverer på døra - veldig greit og maten er veldig god! Indisk det også, for det meste spiser jeg vegetarmat. Ble en liten stopp innom vårt lokale supermarked for noe småtteri også. Spesielt viktige varer er dopapir og vann - gjelder å ha nok av det, så går det meste greit ;) . Ellers må jeg si jeg føler meg priviligert som har fått muligheten til å bo her i Moshi, og være lærerstudent her i seks uker. Selv om det etterhvert nå snart blir mye å sette seg inn i, så må jeg prøve å nyte så godt jeg kan. Synet av feks kvinner som går langs veiene her med opp til 50 kilo bananer på hodene, masse inntrykk å ta inn. Varmen er det som kanskje til nå har vært den største utfordringen. Om kvelden skulle jeg virkelig ønske det kunne vært svalere, men det er det ikke - punktum. Skulle også gjerne tatt en dusj x antall ganger til dagen, men det er ikke praktisk mulig selvfølgelig. Dessuten føler en seg like svett rett etter en dusj ... Nå har naboene sunget så fint, og snart er det på tide å ta kvelden for meg også. Godt å vite at det sitter en veldig hyggelig vakt utenfor og passer på :))))))))) PS: bildet ovenfor er fra søndagsturen i går der vi står ved et bao-bao tre.


Featured Review
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Tag Cloud
No tags yet.
bottom of page